Heineken & Sligro

Tijdwinst door samenwerking

Efficiënt samenwerken levert op diverse manieren voordeel op. Reden voor Heineken en Sligro om de handen ineen te slaan. Een operatie die achter de schermen al in december 2017 van start ging, met als grootste voordeel gemak en tijdwinst voor de klant.

De afgelopen jaren is intern hard gewerkt om deze unieke samenwerking daadwerkelijk te realiseren. Deze staat in het kort voor het samenvoegen van de bestelsystemen, de distributiecentra, de leveringsmomenten en de administratieve afhandeling van beide bedrijven. Voor de klant is hierdoor het complete Heineken- en Sligro-assortiment gekoppeld met alle gemakken die daarbij horen.

Italiaans restaurant
Jeroen Boonstra van La Tavola in Den Haag vertelt hoe hij hier als ondernemer profijt van heeft. “Mijn vader Cor is vijf jaar geleden begonnen met La Tavola, een klein Italiaans restaurant in de Valeriusstraat in Den Haag. Zonder Italiaanse roots of horeca-achtergrond, maar puur uit passie. Een paar jaar later kwam er een restaurant op de Dr. Lelykade in de Scheveningse haven te koop en is hij met mijn broer een tweede zaak begonnen. Ruim 1,5 jaar geleden startte ik als bedrijfsleider in het restaurant in de haven.” Ook Jeroen had geen horeca-achtergrond, hij studeerde op Nyenrode New Business School, maar heeft inmiddels de kneepjes van het vak geleerd.

Overstap naar Heineken
“Eén bestelling, één levering en één factuur spraken mij direct aan. Het is een heel praktische manier van ondernemen. Ik bekijk ondernemen op een andere manier dan mijn vader, zakelijker. Daarin vullen we elkaar goed aan. Hij had misschien wel vijfentwintig verschillende kleine leveranciers, wat logistiek gezien niet handig was en administratief meer werk met zich meebracht. Toen ik hier begon, ben ik ook gelijk overgestapt naar Heineken. Bijna alle toeristen op het terras vragen ernaar. Daarnaast schenken we Italiaans bier.”

Eén bezorgmoment, één factuur
Aan Michel Biesta is het, als accountmanager van Sligro, onder meer de taak om de klanten uit te leggen welke voordelen er voor hen in de samenwerking tussen Heineken en Sligro zit.
Michel: “In mijn rayon vindt de pilot plaats en is het gezamenlijke, uitgebreide distributiecentrum in Berkel en Rodenrijs al in bedrijf. Ook het merendeel van de overige distributiecentra is de afgelopen maanden samengevoegd door uitbreiding of nieuwbouw. Zowel de bestellingen van Heineken als Sligro worden hierdoor vanuit dit distributiecentrum op één bezorgmoment door Sligro bij de klant geleverd. Vanaf kwartaal 4 is het voor alle Sligro bezorgklanten mogelijk om via één systeem alle drank, food- en non-foodartikelen te bestellen, bezorgd te krijgen en te betalen. Op de factuur staan de Heineken- en Sligro-artikelen en de emballage overzichtelijk uitgesplitst.”

Nog makkelijker
“Doordat we klant van Heineken waren, nam Sligro accountmanager Michel Biesta contact op”, vervolgt Jeroen. “We zijn om de tafel gaan zitten en op basis van de producten die wij elders inkochten hebben Michel en de verspartners van Sligro een mooie offerte gemaakt. We kopen nu voor tachtig tot negentig procent bij Sligro in. Daarnaast hebben we nog een paar kleinere leveranciers, waaronder een Italiaanse speciaalzaak. Op dit moment werken we tot het vierde kwartaal nog met het Heineken- en Sligro bestelsysteem en ontvangen we twee aparte facturen. De bestellingen worden al wel in één vracht geleverd. Daar zijn we al heel blij mee. Ik kan tot 23.00 uur bestellen en ’s morgens staat er een e-mail in mijn inbox met de aflevertijd. Binnen een tijds­bestek wat van tevoren is afgesproken. En in de toekomst wordt het dus nog makkelijker.”

Meer tijd voor de gast
“In het gezamenlijke bestelsysteem kunnen we straks inloggen en de bestellingen van Heineken en Sligro plaatsen voor de Valeriusstraat en de Dr. Lelykade. Voor beide restaurants hebben we andere behoeften. Alle overzichten zijn afzonderlijk van elkaar te bekijken, maar ook als totaaloverzicht. Op deze manier loopt alles veel gestroomlijnder dan in het verleden. Ik hoef geen twintig pakbonnen en facturen meer te checken en voor de boekhouder is één factuur ook overzichtelijker dan die van tig van verschillende leveranciers. Het scheelt mij zoveel tijd, die besteed ik liever in het restaurant aan de gasten.”