Trend: streekbieren

Speciaalbieren zitten nog altijd in de lift. Op de kaart zijn ze tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. En met een selectie van streekbieren maak je die kaart nóg specialer. Gijs Hartman, bierspecialist van Sligro (rechts op de foto), en Jan van Kollenburg jr., onder meer eigenaar Café Bar le Duc en Stadsbrouwerij Van Kollenburg, leggen uit waarom je juist met regionale bieren kunt scoren.

Inspelen op het seizoen
Bij bier denk je misschien niet direct aan de seizoenen, maar ook hierbij is het als horecaondernemer interessant erop in te spelen. In de lente en de zomer kun je goed scoren door een witbier of blond bier extra onder de aandacht te brengen. In het najaar doet bockbier het altijd goed en ’s winters vallen mooie, donkere bieren met een wat zwaarder alcoholpercentage vaak goed in de smaak. Maak je gebruik van de lokale seizoensbieren die je tijdelijk schenkt?
Dan kun je deze seizoensbieren bijvoorbeeld extra onder de aandacht brengen met behulp van tafelkaartjes en sociale media, al dan niet met een bierspijscombinatie.

Streekproducten nemen een steeds belangrijkere plaats in op het menu. Groenten van lokale kwekers, vlees van dichtbij en vis uit onze eigen Noordzee worden nadrukkelijk op de kaart aangeprezen en Sligro biedt hierin een ruim en onderscheidend assortiment. De herkomst en transparantie van producten en het verhaal daarachter worden immers steeds belangrijker voor de gast. Binnen de wereld van speciaalbieren zijn er ook bijzondere pareltjes uit eigen regio te vinden, waarmee de horecaondernemer zich kan onderscheiden en de klant écht iets speciaals kan aanbieden.

Breed assortiment
Gijs Hartman is een bevlogen bierspecialist. Niet alleen op de werkvloer, maar ook daarbuiten houdt hij zich veelvuldig met bier bezig. Beroepshalve en als liefhebber juicht hij het grote speciaalbierassortiment enorm toe. Gijs: “Hier in Den Bosch staan er zo’n 350 verschillende speciaalbieren in de schappen, waaronder ongeveer 20 regionale. Een paar jaar geleden zijn we als horecagroothandel gaan inspelen op de streekbieren. Naar alle vestigingen is er een selectie van zo’n 50 lokale brouwerijen gestuurd waaruit al onze bierspecialisten een keuze konden maken.

Specifiek aanbod
Elke vestiging is inmiddels gekoppeld aan minstens één lokale brouwerij en heeft dus een eigen assortiment wat goed aansluit bij de wens van de lokale horecaondernemer. Hierdoor is er landelijk een heel specifiek aanbod aan streekbieren verkrijgbaar. Dit varieert binnen het assortiment aan speciaalbieren per vestiging van ten minste vier tot enkele tientallen bieren afkomstig van regionale brouwerijen. Deze unieke samenwerking tussen Sligro Food Group en de diverse microbrouwerijen heeft diverse voordelen. Zo hebben de lokale brouwers de mogelijkheid persoonlijk hun producten op de winkelvloer te laten proeven, uitgebreide toelichting te geven en vragen te beantwoorden. Bierspecialisten van de Sligro-vestigingen kunnen op hun beurt met hun klanten de brouwerijen bezoeken voor een rondleiding en een proeverij. Een win-winsituatie waarbij Sligro als schakel fungeert tussen de klant en de lokale brouwerijen. 

Zo maak je een speciaalbierkaart
Als horecaondernemer, brouwer, expert en ervaringsdeskundige weet Jan van Kollenburg jr. als geen ander waar een goede speciaalbierkaart aan moet voldoen. “De belangrijkste tip die ik kan geven is dat er voldoende verschillende bierstijlen op staan”, aldus Jan. “Als je een bierkaart introduceert, begin dan klein en laat het groeien. Kies niet voor 8 blonde bieren en 8 tripels, maar zorg voor een mooie, uit­gebalanceerde selectie waaronder dus sowieso een aantal streekbieren.”

Bierspecialisten met kennis
In 20 Sligro-vestigingen kun je gebruik maken van een digitale biersommelier die je door het bierassortiment leidt. En uiteraard kun je bij de bierspecialisten van Sligro terecht met al je vragen over bier: van het samenstellen van een mooie, passende bierkaart tot advies voor het maken van de perfecte foodpairings aan de hand van smaakprofielen van de diverse bieren.

Met hun jarenlange ervaring, het enthousiasme voor het product, hun horecakennis en de bezoeken die zij aan de brouwerijen brengen zijn de bierspecialisten van alle ins en outs op de hoogte. Deze uitgebreide kennis over het bierassortiment en de diverse streekbieren willen zij graag met jou delen, zodat jij je gasten met evenveel enthousiasme kunt verrassen.

Lokale brouwerijen
Gijs vindt de toevoeging van de lokale bieren van grote waarde. “Er zijn zoveel geweldige streekbieren”, licht hij toe. “Omdat het geen doorsneebieren zijn, zijn ze voor de horecaondernemer extra interessant. Je biedt immers iets unieks en bovendien betaalt de gast voor een mooi streekgebonden speciaalbier graag iets meer. Dus ook margetechnisch is het aantrekkelijk. En je kunt jezelf als horeca­ondernemer onderscheiden van collega-ondernemers. De mensen achter de kleinere, lokale brouwerijen zijn heel erg met hun product bezig, waardoor de bieren vaak een enorm mooi en smaakvol karakter hebben. Ik ga regelmatig bij deze microbrouwerijen langs om te zien hoe ze werken en informatie in te winnen waarmee we onze klanten zo goed mogelijk kunnen adviseren. Vaak zijn dit soort brouwerijen door passie voor bier ontstaan. Je ziet hoe begaan de brouwers zijn en hoe zij hun uiterste best doen om iets moois te brouwen.”

Echte biercultuur
“Een van hen is Jan van Kollenburg jr. van Stadsbrouwerij Van Kollenburg in Den Bosch, waarvan wij het Jheronimus Bosch Bier hebben opgenomen”, vervolgt Gijs. “Een ontzettend lekker bier met een vleugje honing erin en een 

alcoholpercentage van 7%.” Aan de brouwerij en het Jheronimus Bosch Bier gaat een heel verhaal vooraf. De ouders van Jan begonnen in 1975 in de Bossche binnenstad café Bar le Duc. De brouwerij dateert uit 1999, nog voordat er in Nederland een echte biercultuur ontstond. “In 1999 boden wij al meer verschillende soorten bieren dan welk café ook”, licht Jan toe, “zo’n 40 tot 50 van de fles. Het is een groeiproces geweest. Je begint met een paar speciaalbieren en de gast groeit eigenlijk met je bedrijf mee op.”

Stukje gastvrijheid
Van Kollenburg sr. onderscheidde zich eind jaren 80, begin jaren 90 al van andere cafés met het bieraanbod en speelde goed in op de vraag. Als garnizoenstad waren er veel kazernes in en rondom Den Bosch gevestigd. Dienstplichtige soldaten uit binnen- en buiten­land zochten hun verzetjes in de Bossche horeca. “In het kader van een stukje gastvrijheid was het idee van mijn vader bier uit het land of de streek van de buitenlandse soldaten te schenken, zodat zij zich thuis zouden voelen ons het café”, aldus Jan jr. “En daarop zijn we gaan voortborduren. Ook wat de brouwerij betreft was mijn pa de grote initiatiefnemer. In die tijd waren er nog maar weinig streekbieren verkrijgbaar en zijn gedachte was om een deel van ons mainproduct zelf te gaan maken.”

Mooie, gevarieerde mix
Net als bij de meeste streekbieren steekt ook hier een verhaal achter. Het brouw­recept, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, werd opgedoken in stadsarchief van Den Bosch en niet veel later was het Bossche streekbier een feit. Intussen heeft Jan jr., in de vorm van een magazine, een vaste kaart met grofweg 120 speciaalbieren op fles. Aangevuld met zo’n 40 tot 50 wisselende bieren. Jan: “In de jaren 90 kwam de bierkaart in opkomst met daarop vooral Palm, Koninck, Wieckse Witte, Leffe en Hoegaarden. Daar is helemaal niets mis mee, maar je onderscheidt je er ook niet mee. Onze bieren komen uit verschillende landen, waaronder natuurlijk ook Nederland, want ook hier vind je mooie streekbieren van andere regionale brouwerijen. Daarmee bieden we een goede, gevarieerde mix.”

Je gasten verrassen
“Als je op een makkelijke manier een bierkaart wilt maken kun je een grote brouwer vragen om dat te doen. Zij zetten van de diverse biersoorten een krat en een doos glazen neer, maar dan heb je hetzelfde aanbod 80 tot 90% van je collega-horecaondernemers. Ik geloof daar niet in. Je moet jezelf te allen tijde blijven onderscheiden. Of je nu in Brabant, Groningen of Amsterdam een zaak hebt, zorg dat er altijd streekbier op de kaart staat. Mensen vinden dat gewoon mooi. Ze kunnen bij jou iets speciaals proeven wat ze zelf niet bij de grootgrutter kunnen kopen. Daarmee verras je je gasten, en dat is wat ze willen. Streekbieren zijn zo smaakvol en speciaal. Waar ik ook kom, ik drink altijd minimaal één speciaalbiertje, en dan liefst een lokaal bier’, besluit Jan.

Jheronimus Bosch Bier
Jheronimus Bosch Bier is een van de streekbieren die verkrijgbaar is binnen het assortiment van Sligro (art.nr. 037192). Het bier werd in 2015 voor het eerst gebrouwen ter ere van het 40-jarig bestaan van Café Bar le Duc in Den Bosch. De toen­malige burgemeester Rombouts bracht Jan van Kollenburg jr., met het oog op het Jheronimus Boschjaar in 2016, op het idee het bier naar deze Bossche middeleeuwse schilder te noemen. Het bier viel goed in de smaak en wordt daarom nog altijd gebrouwen. De verbondenheid met Den Bosch maakt het een gewild Brabants streekbier.

Bekijk de video over streekbieren